Fölvak m.m

Nu är det fölvak för fullt här. Senaste veckan har jag varit uppe på nätterna för att kolla stona.
Denna vecka är Hlín (fölar hos Eva och Carro i Småland), Dögg och Embla beräknade.
Gissar att Dögg blir först ut av de här hemma, får se om det kanske blir redan inatt...
Så sjukt spännande!!!
Tyvärr kastade Engjarós sitt föl för två veckor sen... Så sorgligt :( Hon var jätteledsen, jobbigt att se...
Men nu mår hon bra och går i flocken igen. Proven som man tog på fostret (ett litet sto) var negativa så inget abortvirus... Puh!!!! Hon ska få repa sig nu under våren så kommer hon och Spíra åka till Kynnir för betäckning i mitten av maj. Så hoppas jag hon får en fin bebis nästa år!

På träningsfronten har det hänt en del.
Leia har åkt hem på vila och kommer tillbaka i slutet av maj för vidare träning.
Guffi har jag jobbat med i en vecka. Han greppar saker och ting rätt fort men som jag skrev tidigare så kommer han behöva tid. Han rör sig fint och visar upp mycket tölt och trav under sig själv med naturlig aktion och fin hållning. Han blir nog en spännande häst!
Igår kom Vivaldi, vår uppfödning som nu ägs av Karin. Han ska vara här en månad för vidareutbildning.
Jobbade honom från marken idag och ska rida honom imorgon :)
Dansari som kom för en vecka sen börjar landa och finna sig tillrätta på nya stället. Han blir en okomplicerad kille med lätthet i gångarterna.
År 2011 fick Kynnir tre avkommor; Ófelía, Ninja och Dansari. Just nu är de alla tre här på gården! Det är lite kul att se både vilka likheter och olikheter de har  nu när alla har blivit "vuxna"!

Nu på söndag ska jag och Efni tävla GK SM kval på Forsen. Det blir första tävlingen på länge.
Jag ser det mest som en check på hur vi ligger till och hur det känns.
Vi har ju lagt upp en långsiktig träning med sikte på att va på topp 2017, så i år får vi se vad som händer på tävlingsfronten...

Nähäpp, nu ska jag ut o kolla stona igen...
Skriver så fort det blir bebis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0