Hästrapport!

Tänkte försöka få ner lite om hur det har gått med hästarna fram till nu.

Min älskade Efni och jag har i stort sett mest tränat på kadriljridning, haha!
Har blivit en del träningar inför kadriljen vi red på Luciatävlingen och alla har inte kunnat träna samtidigt så många gånger så har blivit många träningar istället med några av ekipagen. Träning ger färdighet! Kadriljen satt som en smäck när det väl var dags!
Förra veckan var vi iväg och tränade för Johanna Elgholm. Lika givande och bra lektioner som alltid :) Efni kändes fin!!! Och kul med finfint sällis av Becca, Matilda och Natalie :) Bästa gänget!
Ska rida Efni veckan ut sen ska han få en liten minivila över jul och nyår, det har han förtjänat!
5 januari ska Filippa Hammarlund låna Efni när det arrangeras Haffikurs här på Tenglagården! Ska bli kul att se sin stjärna in action!

Min svarta skönhet Valkyría går från klarhet till klarhet! Blott 3 år (född 2013) gammal och endast grundinriden under höst/vinter i c:a 2 månader. Målet med sista träningsperioden var att hitta tölten och det har vi gjort med råge! Allt med den här damen gå så väldigt enkelt. Tog väl sisådär tre dagar att hitta tölten. Vi är ju bara i början av töltträningen än men jag tycker det känns väldigt lovande. Hon har en fin naturlig hållning under ryttare och verkar få så även i tölt, har ett fint steg och verkar ha lätta att hitta flyt och jag tror att det kan finnas mycket tempo där! Både mamma och pappa är ju riktiga tölthästar så kanske inte är så konstigt!
I torsdags red jag sista passet för den här perioden, så nu ska fröken få en vila igen för att smälta nyvunna lärdomar innan vi startar nästa träningsperiod under det nya året...
Ser så mycket fram emot vad 2017 har att bjuda på för den här skönheten!!!

De två svarta ungstona Helena och Fremd (födda 2013) gör framsteg. Förra veckan blev ju en kortvecka då vi var i Göteborg söndag-onsdag... Så jag bakar ihop förra veckan och den innan dess. Fremd (e: Prins från Knutshyttan u: Freyja från Knubbo) rider ja själv sen en tid tillbaka. Hon har lärt sig sidförande skänklar och svarar bra på dessa och i och med detta så känns hon mer ridbar! Hon är mjuk och fin i munnen och annat än att det var lite svårare med högerskänkeln i början så har vi än så länge inte stött på några problem. Min plan med resten av denna vecka är att se om vi kan börja locka fram lite tölt så smått. Sen ska hon få vila två veckor över jul och nyår då jag planerar att vara lite ledig, så fortsätter vi nästa år med en månads träning till ;)

Helena (e: Ísar u: Hera) går också framåt i sin träning. Hon känns "styrbar" i skritt och trav och börjar så smått förstå fram och ner och att jobba in en bättre arbetsform. Blir mer och mer nöjd med läget för varje dag. Hade även hon en kortvecka förra veckan och red bara torsdag och fredag så vi fick backa lite efter minivilan och jag har därför inte ridit själv på henne än. Linföraren är bara där som en säkerhet och är i stort sett helt passiv så jag rider ju egentligen själv, så när vi kopplar bort linan så kommer det förhoppningsvis inte bli nån stor grej.
Planen är att börja med sidförande skänklar imorgon och rida själv senare i veckan.
Sen får även hon två veckors paus innan det är dags att fortsätta vägen mot att bli ridhäst ;)

Det var nog det för denna gång!

Skriver snart igen :)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0