Träningsrapport för ungstona Fremd och Helena, vecka 2.

Efter att ha fått vila över helgen och smält sina nya lärdomar var det i måndags dags att påbörja en ny träningsvecka för dessa två tjejer.

Då ridhallen har använts som ligghall några dagar fick vi förflytta oss ut till ridbanan, vilket funkade bra. Lite mer att titta på, men inte så att det påverkade dom märkbart. Vill ju kunna arbeta med hästarna både inne som ute så det blev bra träning :)

Denna vecka har vi avancerat en hel del. Måndagen bestod mest i att repetera föregående veckas övningar samt att sitta på båda hästarna och bli runtledd som passagerare på de båda.
Ungefär samma reaktioner som sist.

Nu i skrivande stund har vi börjat lära in skänklar och tygeltag på båda.
Helena har sista två passen varit märkbart coolare och verkar ha landat.
Hon känns mer avspänd vid upp- och avsittning och även med ryttare i rörelse.
Såhär i början tycker jag det är bra (om möjlighet finns) att jobba två personer med hästarna; en på ryggen och en på linan. Tur att jag har bästa Natalie som kan hjälpa mig! Hon är superduktig och jag litar på henne till 200 procent i alla situationer, vilket är jätteviktigt tycker jag!
Första gångerna med ryttare på ryggen så lyssnar hästen på linförare och ryttaren är egentligen mest en passagerare som hästens ska vänja sig vid. Så småningom börjar ryttaren inverka och tanken är sen att man ska kunna koppla bort linan och hästen bara lyssnar på ryttaren.

Fremd svarar nu bra på framåtdrivande och förhållande hjälper i skritt och lite i trav också.
Vi har ridit på volt och fyrkant med livlinan Natalie på linan;)
Tanken är att jag ska rida henne själv nästa vecka, vilket jag gissar kommer gå helt smärtfritt!
Hon är otroligt cool den här tjejen och verkar självsäker. Hon har även en fin naturlig hållning vilket gör att allt känns okomplicerat för henne. Framåtbjudningen tror jag kommer med mer träning.
Helena har ändrat sig mycket bara på några dagar. Hon känns mer avspänd i arbetet och hon börjar så smått att förstå framåtdrivande och förhållande hjälper. Kul när de börjar lita på en och samarbeta :)
Mot slutet av nästa vecka rider jag nog Helena själv också. Vi har inte bråttom, hon får ta den tid hon behöver så får man finast resultat :) Det är så värt att göra grunderna ordentligt, det har man igen sen!

En annan övning som jag tycker är bra såhär i början med unghästarna är att "tygelköra".
Man går helt enkelt bredvid hästen, placerad bredvid sadeln. Enklast är att använda sig av tvåhandsfattning i tygeln där man har var hand på var sida om hästens hals. På så sätt blir det även träning för hästen med lite vikt i sadeln då du kan "lägga" ytterarmen i sadeln och får på så sätt lite vikt där.
Genom tygelkörning kan du lätt lära in tygeltagen så att hästen mer eller mindre rdan kan dom när det är dags för uppsittning.
Det här har vi ägnat lite tid åt i veckan. Och som jag skrivit tidigare så är jag noggrann med att göra alla övningar från båda sidorna!
Den här övningen kan med fördel användas under en längre tid om man t.ex har en spänd häst som behöver mer tid från marken innan man kommer upp på den.

Tjejerna har nu fått en större hage och verkar nöjda med livet :) I början var de lite okoncentrerade när den ena gick ut och den andra blev själv i hagen, men nu är det helt lugnt! Ibland delar jag på hästarna när de kommer två från samma ställe för att de inte ska bli så beroede av varandra, men nu blev det inte så och det verkar ju gå bra!!!

Den här veckan har jag arbetat med dom fyra dagar.
Nu ska de få sig en vila över helgen för att återigen smälta det dom har lärt sig!

Själv sitter jag i skrivande stund på tåget ner till Skåne för att sjuga på en julkonsert med bästa Susanne imorgon :)
Ska bli superroligt! Får se om jag kanske lyckas bjuda på ett smakprov efter helgen...;)
Har bara kommit till Falköping än så länge och mammahjärtat skriker redan efter godingarna där hemma...
Det är verkligen HELT onaturligt att vara ifrån sina barn :( Har precis sagt god natt till Lykke i telefon och längtar redan till imorgon bitti då jag får höra hennes fina lilla röst igen <3 Levi är ju lite liten än för att prata i telefon....
Tänk att man kan sakna dom så mycket, mina tre älsklingar <3 Älskar er!!!

Nu ska jag fördriva tiden med att uppdatera hemsidan, kika på lite noter och plugga inför teckenspråksträffen nästa fredag, och så hinner jag kanske sova lite också, hade ju varit fint!
Känner mig slut efter min lediga dag som bestod av att flytta hästar, vattna, hacka is, halma vindskydd m.m...
En mysig eftermiddag fick jag iaf med familjen innan jag åkte med massa bus, kärlek och julfika <3






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0