Hagbygge! Träningsrapport!

Fyyyy vilken dag... Idag ville inget gå min väg :(
Planen för dagen var hagbygge på fm och familjemys på em.
Upp i ottan och fixade morgonfodringen. Sen kl 10 stack både jag och Linnéa ut för att göra det sista på den nya, stora hagen. 5 av ridstona skulle ju släppas där idag så det var lite brådis att bli klara...
Först flöt det på rätt bra, var ju bara en sträcka kvar. Alla parallellogram och så var i princip redan klara, så vi gjorde klart det sista på dom, stängslade in två brunnar och sen drog vi tråden. När det är gjort så är det bara att trycka stolpar och sen skruva isolatorer kvar. När stolparna var tryckta så var klockan redan 13.30. Linnéa åkte upp för att ta våra småtroll som var med bästa Anna medan mammorna byggde.
Jag skulle bara skruva isolatorer och sen skulle det vara klart! Till en början gick det väl bra, tänkte att det skulle ta en timme typ... Halvvägs så dog dock batteriet till skruvdragaren. Typiskt! Tog säkert 15-20 minuter innan jag lyckades lista ut hur man fick loss batteriet för att kunna byta, suck! Som tur var hade jag med mig ett fulladdat, så tillslut så gick det vägen!
Fortsatte ett tag och sen dog även mobilen...
När jag har 10 stolpar kvar att skruva på så tappar jag bitsen till skruvdragaren i mörkret nånstans i gräset... Har ju ingen mobil så kan inte lysa för att hitta den, famlar runt utan resultat och inser att jag får nog åka upp och leta reda på flera bits om jag ska kunna fortsätta.
Väl uppe hittar jag bits i massor. Det enda jag inte hittar är T20 bits som jag behöver. Jag tar med mig alla jag hittar och hoppas att nån kanske ska funka...
Hittar väl en som ser ok ut men det är inte helt rätt... Tragglar mig fram med några utgängade skruvar och en och annan böjd som resultat... är liiiite lätt frustrerad.
Tre stolpar från mål tappar jag även denna bits!!! Har ju som sagt varken lyse eller mobil så jag beger mig av till grannen Ludde för att fråga om jag kan få låna en pannlampa o en bits... Självklart ingen som öppnar :(
Bara bita ihop och gå över åkrarna hemåt för att hämta en ny bits och en pannlampa...
Tycker faktiskt rätt synd om mig själv och svär för mig själv på vägen hem... Jag som skulle ha familjemys!!!!!!
Ramlar in genom ytterdörren vid 17-tiden och möts av min underbara familj och så känns allt lättare igen :) Tänk vad lite kärlek kan göra! Världens mest underbara darling tog bilen ner och fixade klart det sista <3 Så jag fick lite barnmys iallafall!!! n
Tur vi hade hjälp av Anna Lamu med att fylla vatten åt pållarna i nya hagen så vi kunde trots allt släppa ut dom!
Så nu går Ófelía, Enya, Ninja, Júni och Ásrún där och dom är såååååå lyckliga :) :) :)
Man blir varm i hjärtat när man ser så lyckliga hästar, trots att man haft en riktig skitdag!
Nu är det bara lite småpyssel kvar som vi kan göra medan hästarna går där och vi ska även köra ner foderhäck med bal och slowfeedingnät imorgon.

Hade ju tänkt att jag skulle berätta lite om de två ungstona Helena (e: Ísar u: Hera) och Fremd (e: Prins u: Freyja), båda födda 2013 som är här på inridning. Denna vecka har blivit lite mjukstart för dom. Jag har jobbat med dom tre dagar.
Det jag har lagt fokus på är att lära in ett väl fungerande signalsystem från marken så att vi kan kommunicera på ett bra sätt. Dessa två tjejer är som två oskrivna blad som ska fyllas med en massa lärdomar :) Båda verkar vara lättlärda. Helena har i vissa situationer en tendens att bli lite låst och gå in i sig själv medan  Fremd är mer öppen och känns även mer avspänd. Det händer så mycket med dom såhär i början så vi får se hur de utvecklas närmaste tiden. Vill inte säga för mycket än. Det jag kan säga är att de båda två rör sig riktigt fint. Helena har visat både tölt och trav medan Fremd hittills rört sig mest i trav och galopp med stora rörelser.
Övningarna vi gjort hittills är;
1. Böja halsen stillastående (kyssa stigbygeln) som är en övning där hästen får lära sig att söka efter en eftergift. I början gör jag denna övning i repgrimma och rep och är själv placerad vid hästens sida. Den här övningen kan även fungrera som stretching av halsen och även när hästen kan den bra, som nödbroms (One Rein Stop).
Jag är noggrann med att göra övningen åt båda håll. Vill ju ha en liksidig häst i slutändan och det arbetet börjar redan nu :) Tredje dagen kunde båda hästarna övningen i princip felfritt i båda varven. Duktiga!
2. Nästa övning är flytta fram och bakdel. Det är lättare för hästen att flytta bakdelen så jag brukar börja där för att sedan gå över till att flytta framdelen. Jag gör även denna övning i repgrimma och rep/lina. Man kan tänka att signalen jag gör när jag ber hästen flytta sig från marken, ska motsvara skänkeln när jag sedan sitter på ryggen.
När hästen svarar bra för innerhjälpen och kan runda sig, kan jag gå vidare till nästa övning som är att från övning 2 gå ut på en liten volt som sen blir större.
3. Longering på volt. På det här tidiga stadiet är det här inte en övning där hästen i första hand ska få motion/kondition (men det får man såklart på köpet ;) utan som jag skrev tidigare vill jag lära in ett väl fungerande signalsystem. Jag jobbar med min röst och mitt kroppspråk och är noggrann att jag i neutralläget är placerat mittemot hästens mitt, ungefär där sadelgjorden sitter. Vid halt och varvbyten ber jag hästen komma in till mig på mitten. Detta lär sig hästarna otroligt fort! Denna bit av övningen tycker jag är extra viktig om jag har en häst med stark flyktinstinkt som inte vill vara hos en. Har jag en häst som är väldigt på eller närgången och som har bristande respekt för mig så ber jag den komma in till mig, men inte hela vägen fram (om jag inte bett om det såklart!).
Jag jobbar mycket med varvbyten och variation i tempo och gångarter för att hålla hästen alert och uppmärksam.
4. I alla ovanstående övningar har hästen utrustning i form av sadel (oftast med hängande stigbyglar) och träns på sig.
Utöver detta jobbar jag med att jag ska kunna ta på hästarna överallt utan att de är spända, klappar från huvud, hals, ben ända bak till svansen.
Beroende på vilken häst jag jobbar med och hur den svarar på de andra övningarna så hänger jag på dom och om de känns redo så sitter jag upp. Här, som i alla andra övningar är jag noggrann med att sitta upp och av från både vänster och höger sida. 
Med just Helena och Fremd så har jag suttit på båda i ridhallen och blivit ledd i skritt. Helena var lite avvaktande men skötte sig fint och fann sig ändå i situationen, lite obalanserat i början, men sen trampade hon på mer avspänt. Fremd kändes helt oberörd av situationen och tyckte att livet var rätt nice :)

Sammanfattningsvis kan man säga att båda hästarna haft en bra vecka. Vi ser nu fram emot en ny vecka med nya utmaningar! Återkommer med ny rapport och kanske en och annan bild ;)

På tal om bilder så går det sisådär för mig med det just nu...
Men ska försöka ta några på nya hagen, nya vindskyddet, Golíat och ungstona i veckan som kommer...

Nu ska jag ta kväll...:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0