Länge sen...

Nu var det länge sen jag var här och skrev igen... går lite i perioder!

Just idag har jag en ledig fredag och är hemma med barnen. Levi sover sött i sin säng och jag och Lykke har soffmys och målar spöken och annat skoj! Sen ska vi åka och handla och baka lussebullar. Tänkte bjuda mammadarling på gofika när hon kommer hem från jobbet :)

På träningsfronten har det hänt en del.
Tre nya träningshästar har kommit och en fjärde kommer i helgen.
mammaledigheten är slut och nu är det ridning på schemat på dagarna och rodda runt allt annat på gården.
Tur jag har bästa praktikanten Moa till min hjälp!

De hästar jag jobbar med just nu är mina egna tre Efni, Samson och Valkyría.
Efni och jag har vinterträning och jobbar styrka, smidighet, att han ska vara mjuk och ha en hög ridbarhet.
Har lånat ut min vackra vita så han ska vara med på Sweden International Horse Show. Så det är väl fokus på det just nu! Vill ju att han ska kännas tiptop när jag lånar ut honom. Nästa vecka blir det att helklippa honom då han kommer bo inomhus i en vecka... Sen ska det badas och grejas så han blir skinande ren (vilket inte är det lättaste på en skimmel som äääälskar att rulla och vara skitig)! Ska bli spännande att se sin pålle i Friends! Jag, Lykke, Moster My och kusinen Molly ska försöka åka och kolla på honom på lördagen!
 
Samson är duktig som vanligt, men känns lite trött f.n. så funderar på att ställa av honom tidigare än planerat...
Får se hur det utvecklas sig!
 
Valkyría känns fantastiskt fin och fräsch just nu! Nästa vecka ska vi till Elli och rida lektion. Vill få lite guidning och tips på fortsatt träning med målet på en eventuell bedömning i maj/juni 2018 om hon känns redo då.
Det har hänt mycket med hennes kropp den sista tiden. Det är mycket jobb kvar, men hon börjar kännas stabilare och har börjat växa i sina långa ben och långa hals. Hon kommer bli fin den här donnan! Nåt alldeles speciellt med henne :)

Träningshästarna är Marvin, Stella, Siggi och Ösp.
Marvin är nu tränad i exakt en månad. Han är 3 år och sköter sig utmärkt!
Mjuk, samarbetsvillig och har stor talang för gångarterna!
Flyttar för skänklarna, fin i munnen, bra i skritt och trav och har börjat lite smått med tölten.
Har en månad kvar med hans träning innan det är dags för hans vila.
Ska bli kul att se hur mycket han utvecklas på den månaden.
Bilder kommer!

Stella är också 3 år. E: Álfur frá Selfossi U: Alba från Alby.
Sockersöt tjej med lite temperament. Rör sig fantastiskt lätt och har på de få dagarna hon varit här visat både fin tölt, trav och galopp under sig själv. Har ridit mamman Alba och även tränat två halvsyskon med samma mamma; Hjálmar och Seidur som båda är otroligt trevliga ridhästar.
Ska bli spännande att se vad det blir av denna fröken.
Denn vecka har det blivit markträning och lärt in signaler samt så har jag hängt på henne.

Siggi (Sigurrós) är 4 år. Hon är E: Kynnir frá Feti U: Dögg från Knubbo.
Just nu dräktig med Ardur frá Lundum men ska ridas in i två månader innan hon går på mammaledighet.
Hon är alert och lyssnar bra, men har lite egna åsikter också ;)
Hon är vår egen uppfödning så ska bli lite extrakul med henne! Hon ägs idag av Bella och Tove.
Den här första veckan har träningen gått finfint, hoppas att det fortsätter så :)

Ösp är ett 9-årigt sto e: Thorvar frá Hólum ue: Atli frá Sydra-Skördugili.
Hon är ett piggt och vaket sto med mycket tölt i sig. Femgångare som är rolig att rida.
Mer utförlig innformation om henne kommer när jag hunnit prova henne mer.
Ösp är till salu! Vill du ha en riktigt rolig ridhäst så har du henne här!
Bilder kommer!

Ja det var det om detta!

Nåt annat kul som har hänt är att Golíat kommer flytta till en ny matte i december om allt går som det ska :)
Han ska kastreras först och läka ihop, men sen så är det dags. Känns fantastiskt bra att han kommer få en sån fin och bra ägare och kommer stå i bästa stallet! Kunde inte önska mig mer :)

Fler fina hästar finns till salu hos Tenglagårdens Islandshästar just nu:
Leia (2012), Ösp (2008), Madónna (2017), Elvis (2017), Tristan (2017). Kika gärna in på salusidan eller kontakta Tess på 076-8115404 för mer info.
Madónna, Elvis och Tristan har egna sidor här på hemsidan där du kan läsa mer om dom!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0