Helgen, Kynnir och lite annat...

Till att börja med måste jag ju tala om att stohagen blev klar i torsdags em! Så sjukt skön känsla när man släpper ut hästarna och de är nöjda och glada och man kan lämna hagbygget bakom sig och göra en bock i protokollet (just den hagen iallafall... finns ju fler att bygga)! Så nu har de mat ett bra tag framöver :)
Det tog faktiskt bara en vecka totalt att bygga hagen från att vi slog i första hörnstolpen förra torsdagen, snabbaste hittills!!! Känns lovande för kommande hagbyggen... Mycket tack vare vår fantastiske granne som hjälper oss att trycka stolp!
Nedan: Stoflocken med de nöjda fölisarna i förgrunden, nyss utsläppta i nya hagen!
 


Helgen som gått har jag, Lykke och mamma spenderat i Sollefteå hos lillebror Daniel och hans lilla fina familj Carro och lilla Lion. Bästa darling har avrit hemma och hållt stllningarna på gården, love you darling! Det har varit rätt tråkigt väder, men vi har roat oss med SPA på Hallstaberget! Hur mysigt som helst och kidsen stormtrivdes, mycket bad och mat blev det :) Igår firade vi Lion som fyller 2 år 1 oktober. Det blev bullbak för stora som små mums! Och självklart tårtbak! Så framåt kvällskvisten blev det riktigt kalas för lillgrabben! Vi har även hunnit med att leka i lekparken (stora som små, haha!!!). Fick för mig att jag skulle göra en "typ baklängessnurr på en sån där stång ni vet"... som man lätt gjorde för några år sen... Men det ville sig inte riktigt den här gången. Tror jag har tappat en massa magmuskler sen jag var gravid... Daniel svingade sig som en apa upp och ner i stången och jag tänkte att jag måste ju också klara det, det har ju alltid gått förut... Skam den som ger sig! Idag fixade jag det efter x antal försök... Fick till den där känslan och tekniken tillslut. Så nu jäklar, nästa gång vi kommer och hälsar på ska jag klara det på den högre stången!!! Tack lillebror för bra coachning ;) Ett gammalt minne från förr kom till mig. Vi i familjen var och badade (jag var väl kanske 13 år eller så) i Gimmersta i Tyresö och på badplatsen hade de en sån där stång. Jag hade bestämt mig för att jag skulle klara e sån swing eller snurr baklänges). Vet inte hur länge jag stod där och höll på, grinade och hoppade och grejade.... Det slutade efter några timmar med att resten av familjen åkte hem och jag blev kvar med stången på badplatsen. Vägrade såklart lämna stället innan jag klarat mitt "mission". Senare på kvällen när det börjat skymma (säkert 4-5 timmar senare) kommer stackars Abbe och ska hämta mig och tänker väl att "nu måste hon väl ändå ha gett upp!!!" Men där, i mörkret, ser han en figur hängandes och slängades i denna stång fortfarande fast besluten om att klara snurren... Och vet ni vad??!?!! Tillslut klarade jag det!!! Skam den som ger sig!!! Eller hur??!!! Har klarat det varje gång jag provat sen dess (Och ja... jag provar ibland, haha!!! Man måste ju ha lite barnasinne kvar..!) tills nu då... Sjukt frustrerande!!!!! Men efter lite kämpande så gick det ju. Ordningen återställd :)

Nu tillbaka till nutid. Kynnir har åkt nu. Det känns lite vemodigt, vi har hängt ihop så länge. Han har liksom nästan blivit som en del av familjen... Ser tillbaka på åren och är tacksam över de fina avkommor han gett oss: Vivaldi, Ófelía, Sigurrós, Marvin och Smilla. Och fler blir det! Nästa år väntas ett eller två Kynnirföl på gården. Och nästa år kommer vi även betäcka 2 (eller 3 om inte Spíra är dräktig, isf betäcker vi om henne) med honom. Emblas föl kommer vi förmodligen att behålla. Tror mycket på den kombinationen. Ófelía eller Smilla kan eventuellt komma att bli till salu nästa år. Det får framtiden utvisa. Hade ju helst av allt haft kvar alla, men ska man hålla på med avel så är det ju så att man måste sälja ibland... Ófelia (-12) är tränad en månad och ska tränas en månad till i vinter. Hon är en stor, välbyggd femgångare med bra BLUP och ett fantastiskt temperament! Kanske något för den avelsintresserade?! Vill nog träna henne lite mer innan en eventuell försäljning, så vi får se hur det blir till våren. Om rätt person dyker upp kan jag kanske tänka mig att sälja henne. Hon är undan vårt 1-kl sto Dögg från Knubbo (rid 8.36). Nedan lite nostalgibilder från min och Kynnirs tid tillsammans!






Imorgon ska jag börja jobba med min lovande 4-gångsvalack Samson 3 år e: Garri frá Reykjavík!!!
Ska bli så himla kul!!!
Börjar även med fortsatt inridning av Annas Július som påbörjade sin inridning i våras.
Så lite nytt och nygammalt att bita i :)
Bilder och info kommer...
 

 
 
 
 
 
 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0