Träning av hästar, arbete på gården m.m.

I helgen har vi fixat och trixat med lite allt möjligt på gården.
I fredags kom den äntligen, den nya Thermobaren :)
Under några månader har det varit rent ut sagt galet mycket tid som gått åt till att hacka is på vattentunnor...
Snart ser jag slutet på eländet och i och med denna Themobar from heaven sent så kommer livet kännas sååå mycket lättare :) Ett litet problem bara... den ska stå 250 meter från stallet och närmaste eluttag... Inga problem tänkte jag, men som tur var konfererade jag med "vår" elektiker på El och PC och tur var väl det! Min idé var tydligen inte alls bra, brandrisk vill vi undvika, så det blev till att göra det från grunden, så nu har vi riktiga grejer och en ny liten central där nere och även en på baksidan av avelsstonas vindskydd och kan även koppla in flera thermobars eller annat om vi skulle vilja ;) Såååå skönt!
Tack mamsen och Lars-Erik, våra räddare i nöden! Ni är bäst :)

Utöver detta så har vi småfixat lite på gården med sånt som man aldrig hinner med annars...

Imorgon är det dags för träning för bästa Johanna Elgholm. Jag tar bara med mig min vita springare då Samson fortfarande vilar. Becca och Matilda åker också med sina pållar! Alltid lika kul :) Så pepp inför morgondagen!

Snart är det dags för årets första tävling, Vintermästerskapen som går av stapeln på Strömsholm sista helgen i februari. Kul men lite pirrigt! Känns som om det var en evighet sen vi tävlade... men det ska bli kul att se hur vi ligger till.

Ungstona Fremd och Helena går från klarhet till klarhet.
Fremd blir roligare att rida för varje dag som går. Hon flyter mer och mer i tölten och känns nöjd med sig själv nu när hon "kan" det här med tölten ;) Traven är finfin den med med stora rörelser och fin naturlig aktion. Galoppen är bra men tyvärr inte så mycket tränad p.g.a isigt underlag, men hoppas vi ska hinna ta itu lite med den hennes sista träningsveckor innan det är dax att åka hemåt. Hoppas verkligen jag får se den här donnan på en avelsbedömning förr eller senare ;) Lite pass på henne så kommer hon bli oslagbar!

Helena har haft en tappsko så det har blivit några lugna pass samt markarbete i ridhallen några dagar, men nu är skon på igen och vi är på gång, så det ska bli kul att se vad denna vecka har att bjuda på! Lite tölt kanske?!

I måndags förra veckan satte jag igång min Valkyría igen efter en månads vila. Hade egentligen tänkt låta henne vila längre än så, men fick inte ihop det med planeringen med alla träningshästar och mina egna som ska ridas, så det blev bäst såhär. Hon ska bara ridas en månad och målet är att uppnå en högre ridbarhet i tölten innan nästa vila. Sen sätts Samson igång när Valkyría ställs av.

Nöjd och glad över alla tre svarta små ston :) Fina 4-åringar Fremd, Helena och Valkyría!

Imorgon ska vi om allt går som det ska fixa klart småhingstarnas nya vindskydd, äntligen!
Ett lass grus till ska in, sen ska det halmas och så ska vi öppna upp en ny ingång direkt till hagen. Sen är det klart! Bilder kommer såklart :)

Måste sussa nu, men skriver snart igen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0