Toppenhelg på GKSM!!!

Har haft en minst sagt intensiv helg...   Skrev detta i måndags, så det är alltså förra helgen jag skriver om...

Tidigt i onsdags morse rullade jag och barnen med hästarna Efni och Kraftur i släpet till Margaretehof, Skåne och Gaedinga-SM.
Även Tuva med finaste Enya harde kvalat och tävlade GDT i helgen med fina resultat! Vi bodde ett helt gäng Hrimfaxare tillsammans på en gård en liten bt ifrån banan där vi även inackorderade hästarna, utom stackars Kraftur som fick bo på tävlingsplatsen då de inte hade några hingstboxar/hagar på det andra stället.

Jag och Kraftur inledde tävlingshelgen med att rida GDB. På träningen på onsdagkvällen kändes han väldigt stel och vi hade väl ett av våra sämre ridpass av de få vi gjort tillsammans. Fick dock igenom honom ganska bra på slutet och på torsdagen kändes han bättre. Inte lätt att åka så långt och sen prestera, stackarn. Han var iaf jätteduktig i B-flokken och vi gjorde ett fint program med bra flyt och tempo. Lite ostabil i korta tölten och kunde kanske ha tagit i mer i traven, men vi lämnade banan med en bra känsla :) Och detta räckte nästan hela vägen till final i ett starkt startfält. Vi hamnade på en 18e plats (15 går till final) av 50 ekipage.
Nöjd, men lite surt när man är så nära.....

På fredagen red jag och Efni A-flokk. Även han hade ett mindre bra pass dagen innan, men när det var dags så kändes han fin! Vi började vårt program med passen som satt som en smäck! Lite långdragen läggning kanske, men sen körde vi på i bra tempo. Han kändes stark och känslan efteråt var att skulle kunna springa lika långt till, bästa pållen :) Resten av programmet flöt på utan några missöden. Bra flyt och alla gångarter satt. Traven var som vanligt vår svaga punkt, där kunde vi ha ridit på mer, Men han kändes stabil, vilket ändå är ett framsteg i såna här sammanhang. Tölten fick vi fina poäng i och många fina kommentarer efteråt, men han kändes inte alls så bra som han kan kännas, så det finns mer att hämta där! Kul att det finns marginal uppåt :)
Jag var speciellt nöjd med galoppen (förutom passen förstås) som kändes rund och bärig och vi accade fint till bra tempo och hade även en bra nedtagning. Även i denna klass hamnade vi precis utanför final... Så snopet!
Men var nöjd med Efni också. Det känns som om vi har haft en positiv utvecklingskurva under det senaste året ;)

På lördagen var det dags för mig och Kraftur att rida Gaedingatölt. En ny gren som föll oss i smaken!
Man visar i första momentet långsam tölt. Kraftur kändes finfin i det här momentet, jättekul!
Andra momentet som visas är valfritt tempo tölt/beautytölt. Även här kändes han fin och vår visning tog oss till den där efterlängtade finalen!!! 10 plats av hur många ekipage som helst! Jippi!
97 anmälda i klassen, men ett antal strykningar i sista sekund, men fortfarande sjukt nöjd att vi tog oss dit i ett så stort och starkt startfält!
I finalen på söndagen var Kraftur jättetrött... Hela resan verkar ha påverkat honom, stå på transporten så länge och sen stå på box... Måste säga att han kämpade på tappert, så stolt och glad trots att vi i finalen slutade på 5:e plats av 8 startande (13:e plats totalt)!!! Fina pållen!
Tack Becca och familjen Tammemägi för att jag fick göra denna resa med er fina pålle :) :) :)
Nästa helg på Hrimfaxis hösttävling ska vi kampera ihop igen jag och Kraftur. Då tävlar vi V2 och T3!
Ska bli riktigt roligt :)

Efni och jag red jag i söndagens Gaedingapass. Tänkte att vi gjorde det mest på kul och att vi inte hade så mycket att hämta bland alla veteraner. Men efter ett första bra löp så fick man blodad tand och ville mer!
Andra försöket gick också bra! Lite långdragna läggningar båda två, men annars två smidiga och bra löp och han kändes riktigt snabb!
Man red två och två i heat, det var första gången vi gjorde nåt liknande så är galet nöjd ändå!
Läggningen skulle ske från galopp för att få höga poäng och såklart måste man ha bra tempo för att komma upp i poäng. Ingen tidtagning utan bara poänggivning där totalen av våra båda löp landade på poängen 8.306 vilket resulterade i en 7:e placering!
Galet nöjd med min vita springare!!! Hade varit kul att vara i topp 5 dock.... Men det fixar vi nästa år!

Sammanfattningsvis kan man säga att SM-helgen var hur bra som helst ur hästsynpunkt! Jättenöjd med båda hästarnas insats och faktiskt även min egen för en gångs skull :)

I övrigt var det en blöt och regnig helg tyvärr och mycket stress och roddande för att få dagarna att gå ihop med barn och hästar. Tur att jag hade fina människor omkring mig som ställde upp och hjälpte till <3 Extra kul var det att träffa Linda, Peter och Juli en heldag och mysigt med middag i huset i Ravlunda! Balsam för själen :)
Lykke var väldigt nöjd med att träffa kompisen Juli!
En mysig pizzakväll med egentid för mig och barnen blev det iallafall! Myspys!!!

Nu laddar vi för nästa års GK SM som kommer gå i Norrköping. Då ska minsann jag och Efni vara i final!!!

Over and out!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0