3 juni

Då var det dags för en uppdatering igen, finally!

Blir väldigt mycket och säkert lite osammanhängande… men ni får stå ut!

Kan ju börja med att berätta att natten mellan lördag-söndag 31 maj föddes Dimmas son Snúdur från Ekudden här på gården. En välskapt liten hingst som kommer bli skimmel precis som pappa! Lycklig ägare till denna lille krabat är systeryster My J Nu är det ca en månad kvar till nästa föl kommer, då är det Tinnas tur!

Det är fullt med hästar på gården… Det är egna hästar, inackorderingar, träningshästar, betäckningsston och lånehästar…
Jobbar för fullt och rider ca 8-9 hästar om dagen. Har Efni, Kynnir och Enya igång av mina egna. Enya ska bara ridasen här skoningen ut, sen ska hon få en välförtjänt vila i några månader J Under den tiden ska jag börja med Ófelía, ska bli såååå kul att se vad hon har att bjuda på!!!

På bedömningarna i helgen blev Dagstjarna, som jag red in förra året bästa femåring på totalt 8.35! Så himla kul J Hon är barnbarn till Dögg, så det känns verkligen jätteroligt att ha ett sånt fint sto i sin avel J Ófelía är ju dotter till henne och även lilla Björk -14 som jag verkligen hoppas blir bra efter sin bukoperation! Sen är Dögg förhoppningsvis dräktig med jätteflotta Prestur frá Haeli!!!

Mer som hänt på vår egna hästfront är att jag fått äran att låna fina stoet Litla-Frid (Hlín) från Fors som är e: Mökkur frá Varmalaek. Hon är ett stort, vackert sto med en hög 2 kl bedömning. Jag gillar denna tjej skarpt J Hon är på betäckning med fina Soldán frá Hvítanesi och fölet nästa år blir mitt J Fick idag besked att ultraljudsundersökningen visade att hon är dräktig! Jippi!!!!!!!!!!!!!!!

  
Soldán                         Litla-Frid "Hlín"                 Kiljan - Hlíns son

Har även lånat Mats Jennerholms uppfödning Embla från Lönneberga! Hon har jättespännande stam. E: Berserkur frá Stykkisholmi EE: Keilir frá Midsitju EU: Brana frá Tungu U: Freyja från Lönneberga UE: Safir från Lönneberga UU: Garún från Tåkern. Lite extra kul är det då Emblas mormor Garún är Efnis mamma!!! Embla är betäckt med Kynnir frá Feti, ultraljudas nästa vecka. Håller alla tummar och tår….

Förra veckan och denna vecka har jag två praktikanter; Alicia och Johanna. Alltid kul med lite arbetssällis plus att man får mer gjort än vanligt ;)

På gården jobbas det på som vanligt… det händer lite grejer här och där…
Bästa grannen Ludde har kört betesputsen på alla våra gärden så det ser så fint ut så!!!
Han har även hjälpt oss att grusa upp stonas vindskydd samt ingångarna till några av hagarna. Blev riktigt bra!!!

För två veckor var jag och Lykke i Stockholm i två dagar. Lykke blev fotad för Babybjörns nya bärselar J Hon var så himla duktig, mammornas lilla pudding J Så nu har vi beställt en jättefin fåtölj till hennes rum som snart är klart och resten av pengarna får hon in på sitt sparkonto, lilla skruttan <3

I mitten av augusti kommer Carro Wintzell hit och provar ut Childericsadlar kostnadsfritt!
Datum är inte bestämt än, men man kan göra en intresseanmälan till [email protected]
Passa på!!!

Nu håller ögonlocken på att ramla ner…. Så avrundar här…..




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0